جستجو پیشرفته محصولات

آیا از طریق آموزش زبان خارجی مانند زبان مادری نیز می توان زبانی را یاد گرفت؟

آموزش زبان خارجی مانند زبان مادری

به دلیل ماهیت پیچیده و خسته کننده گرامر و همچنین روش‌های سنتی برای یادگیری یک زبان جدید، اساتید زبان و زبان آموزان همواره در جستجوی روش‌های نوینی برای یادگیری و  آموزش زبان هستند. یکی از این روش های نوین که از کودکان الهام گرفته شده است. آموزش زبان خارجی مانند زبان مادری است.

همه ما به خوبی می‌دانیم که استفاده از روش‌های سنتی همانند کاربرد کتاب‌های گرامر و همچنین روش‌های مبتنی بر تکرار فراوان، و اجبار برای حضور در کلاس های زبان در ساعات و مکان مقرر و … را دیگر نمی‌توان به‌عنوان روش‌های یادگیری زبان خارجی موفق تلقی کرد. به این دلیل به دنبال تلاش و تحقیقات فراوان، یکی از موثر ترین شیوه های یادگیری زبان های خارجی از میان روش‌های موجود، آموزش زبان خارجی مانند زبان مادری معرفی شده است.

از آن جا که کلاس‌های زبان همواره به عنوان فرصت مناسبی برای بروز خلاقیت به حساب می‌آیند. در این کلاس ها می‌توان شیوه‌های جدیدی را از جمله آموزش زبان خارجی مانند زبان مادری مورد بررسی و آزمایش بیشتر قرار داد. ممکن است روش‌های بسیار زیادی برای انتقال دانش مورد نظر به زبان آموزان وجود داشته باشند. با این حال، در این راه، برای انتخاب شیوه و زمان مناسب یادگیری زبان خارجی، دیدگاه های فراوانی وجود دارند. ولی از آن جا که همه ما  یادگیری زبان را از رحم مادر شروع کرده‌ایم. به گفته بسیاری از افراد، یکی از بهترین روش‌های یادگیری زبان خارجی، تقلید از شیوه ای مشابه است.

اولین مرحله در یادگیری زبان خارجی

اولین مرحله در یادگیری زبان خارجی، در میان کودکان، گوش دادن است. موضوع مشخص در این زمینه این است که آن ها با مراجعه به کتاب‌های گرامر، آموزش خود را آغاز نمی‌کنند. با این حال، موفقیت آن‌ها در این روش کاملاً چشم گیر است و توانایی‌های آن‌ها به اثبات رسیده است. ممکن است کودکان در موارد دیگر ناتوان به نظر برسند ولی در این مورد توانسته اند بسیار بهتر از بزرگسالان عمل کنند. بنابراین بهتر است که ما نیز در آموزش زبان خارجی مانند زبان مادری، از کودکان بیاموزیم و در این راه از آن ها الهام بگیریم. یکی از روش های توسعه یافته در این زمینه، روش (Total physical response) است. که در این روش، هدف استاد زبان، کاهش استرس زبان آموزان و لذت بردن آن ها از یادگیری است. استاد، کلاس را سرپرستی می کند و زبان آموزان با تقلید از وی، به او نشان می دهند که منظور او را متوجه شدند. در آموزش زبان خارجی مانند زبان مادری، اساتید باید صبور باشند و زبان آموزان را تا زمانی که خودشان نخواستند وادار به حرف زدن نکنند و از این طریق سطح استرس آن ها را کاهش دهند.

یادگیری زبان در کودکان

روش یادگیری زبان در کودکان به این شکل است. که در سال های آغازین زندگی و پیش از شروع به حرف زدن، با دقت به اطرافیان گوش می دهند. و سخنان آن ها را به ذهن می سپارند. و هنگامی که شروع به حرف زدن کردند، چون هنوز قادر به تلفظ درست همه کلمات نیستند. در صورتی که با بیان جمله ای از اطرافیان خود، بازخورد مثبت بگیرند. متوجه صحت گفتار خود می شوند و با دریافت بازخورد منفی، متوجه اشتباه خود می شوند. آنها قوائد گرامری زبان مادری را نیز به همین شیوه می آموزند. به عبارت دیگر از روش آزمون و خطا دانسته های خود را آزمایش می کنند. و از این طریق کلمات و جملات درست را بهتر از زمانی که آن را از معلم فرابگیرند. به ذهن می سپارند. نکته قابل توجه در رفتار آن ها این است که در اثر اشتباه، مورد تمسخر قرار نمی گیرند. این موضوع خود یکی از مسائلی است که مانع بهره مندی بزرگسالان از منافع آموزش زبان خارجی مانند زبان مادری می شود.

 

در ادامه، تجربه یکی از محققان در زمینه آموزش زبان خارجی مانند زبان مادری را باهم می خوانیم:

من هم نه به عنوان معلم زبان، بلکه به عنوان یکی از زبان آموزان، به خوبی توانسته‌ام اهمیت مهارت‌های شنیداری را در سطوح پایین تشخیص دهم. لازم است تا برنامه مناسبی برای تقویت مهارت زبان آموزان تهیه شود. و آن‌طور که مشخص است، تأثیرات آموزش زبان خارجی مانند زبان مادری در بهبود تلفظ، درک مطلب، حفظ لغات جدید و تشخیص الگوهای زبانی بر کسی پوشیده نیست. قبل از ورود کودکان به مدارس و همچنین آغاز فراگیری گرامر در کلاس‌های درس، این افراد توانسته‌اند. از طریق مهارت‌های شنیداری به خوبی، الگوهای زبانی، لغات و هم‌چین فرهنگ موجود در جامعه را فراگیرند. این عمل، دقیقاً مشابه با هدفی است. که افراد بزرگ‌سال قصد رسیدن به آن را دارند. پس بزرگ‌سالان هم می‌توانند از شیوه‌های مشابه ای برای یادگیری زبان خارجی جدید استفاده کنند. این افراد می‌توانند با گوش دادن به صحبت‌های افراد و اساتید نیتیو، نحوه گفتار آن‌ها را تقلید کنند. و به مرور بر توانایی گفتاری خود بیفزایند و پس از آن توانایی های خود را در دیگر زمینه ها، بهبود بخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

باز کردن چت
سلام👋
چطوری می تونم کمکتون کنم؟